Začať podnikať môže byt’ jednou z najvzrušujúcejších a najobohacujúcejších skúseností, ktoré môžete zažiť. Existuje mnoho rôznych spôsobov, ako pristupovať k začatiu vlastného podnikania, no nevyhnutné je zvážiť niekoľko záležitostí. Podnikanie na vlastnej nohe si vyžaduje nielen starostlivé finančné, právne, ale aj strategické plánovanie.
Pripravili sme pre vás 10 jednoduchých tipov, ktoré vám pomôžu začať podnikať.
1. Neváhajte a začnite
Veľa ľudí sníva o tom, že sa stanú podnikateľmi, ale nikdy to neurobia. Buď majú neustále výhovorky alebo obavy z neúspechu. Tie vás však budú len spomaľovať na ceste za dosiahnutím vašich cieľov. Majte na pamäti, že ideálne podmienky pravdepodobne nikdy nenastanú, preto je treba začať čím skôr. Ak sa obávate rizika, môžete podnikanie rozbehnúť popri klasickom zamestnaní. Ten správny čas je teraz, keď máte chuť a nápady.
Inšpirácia: Tipy ako začať podnikať od nuly.
2. Ujasnite si, v čom chcete podnikať
V čom začať podnikať? Nápad nemusí byť vždy prelomový a originálny na to, aby mal šancu byť úspešný. Možno máte veľa nápadov, no neviete, ako ich zrealizovať. Buď vás niekto predbehne alebo vás odhovárajú známi. Podnikaniu budete venovať veľa času, energie aj financií, preto je nesmierne dôležité, aby váš predmet podnikania bol naozaj niečím, z čoho sa budete dlhodobo tešiť a čo vám bude robiť radosť.
Napíšte si na na papier vaše znalosti a schopnosti, z čoho sa môžete pokúsiť vyvodiť produkt alebo službu, ktorú by ste mohli ponúkať. Buďte kreatívni a hľadajte si cestičky. Čo sa jednému spotrebiteľovi nepáči, druhí za to môže zaplatiť dvojnásobne. Nenechajte sa preto odradiť názormi iných.
3. Spoznajte konkurentov a trh
V ďalšom kroku vám odporúčame urobiť si malý prieskum a pokúsiť sa zorientovať v konkurencii. Zmapujte si ju a zistite, či máte šancu uspieť, v čom sa líšite a ako možno preraziť. Ak ste zistili, že s podobným nápadom už prišiel niekto pred vami, snažte sa byť vždy lepší ako vaša konkurencia. Hľadajte chyby u iných a poučte sa z nich.
4. Vytvorte si podnikateľský plán
Predpokladom úspešného podnikania je dobrý biznis plán. Podnikateľský plán vám pomôže zistiť, kam sa vaša spoločnosť uberá, ako prekoná prípadné ťažkosti a čo potrebujete na jej udržanie. Dajte si záležať na jeho detailnom vypracovaní. Štruktúru podnikateľského plánu si môžete prispôsobiť podľa seba, no odporúčame v ňom zachovať nasledujúce odporúčané body:
Zhrnutie
Zhrnutie by malo byť hlavnou položkou v podnikateľskom pláne a malo by sa písať ako posledné. Stručne a jasne popíšte celý podnikateľský plán, vrátane predpokladov úspešnosti, cieľov, hlavného produktu/služieb, hlavných osobností v podniku, odberateľov, zákazníkov, požadovanú sumu finančných prostriedkov a podobne.
Popis a charakteristika firmy
Popis spoločnosti pokrýva, aké problémy rieši váš produkt alebo služba a prečo je vaša firma lepšia než konkurencia. Okrem toho by mala zahŕňať aj popis vašej vízie a cieľov.
Analýza trhu a konkurencie
Táto časť podnikateľského plánu analyzuje, ako dobre je spoločnosť postavená voči svojim konkurentom. Analýza trhu by mala zahŕňať cieľový trh, jeho veľkosť, definíciu zákazníkov a odberateľov, platobné a dodacie podmienky, trendy a posúdenie konkurenčného prostredia.
Manažment a organizácia
Tu popíšte typ vašej organizácie, ktorú očakávate, akú stratégiu plánujete, rozsah riadiaceho tímu, akú majú kvalifikáciu, životopisy členov vedenia. Menovite uveďte vlastníkov, výšku ich podielu, ich skúsenosti, spôsob a výšku odmeny.
Produkty a ich výroba / služby
Táto časť popisuje, ako bude vaša firma fungovať. To zahŕňa, aké produkty budete spotrebiteľom ponúkať, ich funkcie, resp. vlastnosti, v čom sú lepší od konkurenčných produktov, koľko budú stáť, kto bude zodpovedný za ich výrobu, ako budete získavať materiály a podobne.
Marketing
Marketingový plán by mal obsahovať taktiku, ako získať a udržať zákazníka, kto sú potenciálni zákazníci, ako sa dostať do ich povedomia, aké budú formy distribúcie, spôsob predaja, motivácia zamestnancov k predaju, ako uviesť produkt na trh.
Financovanie
Finančný plán je pravdepodobne jadrom podnikateľského plánu, pretože bez finančných prostriedkov sa biznis nepohne. Sem zahrňte navrhovaný rozpočet, finančné projekcie (vlastné zdroje, cudzie zdroje, spracovanie výkazu zisku a strát, výkazy o cash-flow teda toku hotovosti, resp. príjmov a výdavkov).
Tip: Viete ako investovať peniaze najvýhodnejšie a aké sú najobľúbenejšie spôsoby investícií?
Prílohy
Tato položka môže zahŕňať rôzne infografiky, tabuľky, štatistické dáta, patenty, licencie, doklady a iné.
5. Vyberte si formu podnikania
Ak už viete, čo budete ponúkať, musíte si odpovedať na otázku, akým spôsobom to budete robiť a či sa vám viac oplatí živnosť alebo založenie s.r.o. Z právneho hľadiska existuje niekoľko foriem podnikania. Tou najznámejšou formou je samostatne zárobkovo činná osoba (SZČO – živnostník, autor, tlmočník a podobne). Živnosť sa oplatí najmä vtedy, ak ročne nezarobíte viac ako 20 000 eur, inak môžete platiť vysoké odvody. Ako živnostník si v daňovom priznaní v dani z príjmov môžete uplatniť paušálne náklady. Pozor si treba dávať aj na daň z nehnuteľností.
Ak si však myslíte, že vaše náklady budú vysoké, odporúčame zvážiť formu podnikania ako s.r.o. V pozícii konateľa nie ste povinný platiť odvody do sociálnej poisťovne, uhradiť si budete musieť len tie zo zdravotnej poisťovne. Pri vyplácaní mzdy však myslite na to, že je nutné pravidelne odvádzať odvody. So založením s.r.o. vám môže pomôcť advokátska kancelária. Ušetríte tak nielen peniaze, ale aj kopec času a nervov.
Tip: Viete ako sa pripraviť na daňovú kontrolu a čo od kontroly očakávať?
6. Nezabúdajte na legislatívu
Pri procese rozhodovania sa, je treba dávať si pozor aj na to, či ste legislatívne zdatná osoba. Rôzne povolania a profesie musia spĺňať tie najrôznejšie podmienky. Najjednoduchšie to je pri voľných živnostiach a pri činnostiach, ktoré sa dajú uskutočňovať ako tzv. freelancing.
Služby viazané na remeslo si na rozdiel od voľných živností pýtajú priestor, v ktorom budú zákazníci obslúžení, čo znamená úradné potvrdenie prevádzky, zabezpečenie BOZP, vybavenie registračnej pokladne a výber platobného terminálu, schválenie organizačného poriadku a veľa ďalších povinností a náležitosti. Tie sa samozrejme budú líšiť podľa toho, či ponúkate len jednoduché služby alebo vyrábate rôznorodé produkty.
7. Spoľahnite sa na odborníkov
I keď je pre začínajúceho podnikateľa pravdepodobne najvýhodnejšie vo firme presadzovať všetky pozície, v istých oblastiach nie je zlé spoľahnúť sa na profesionálov. Ak vo firme neplánujete byť jediným zamestnancom, starostlivo si vyberte váš tím.
Rovnako dôležité je zistiť, ako bude tím spolupracovať. Definovanie rolí a zodpovednosti, deľba práce a spôsob spolupráce vám ušetrí veľa starostí. Začínajúcim podnikateľom preto odporúčame nájsť si ľudí z odboru a nestrácať čas štúdiom ekonomických zásad a princípov. Tam, kde viete, že máte slabú stránku, obráťte sa radšej na niekoho skúsenejšieho.
8. Myslite globálne
Veľkosť trhu v našej krajine je relatívne limitovaná, preto sa pri plánovaní biznisu oplatí zablúdiť aj za hranice. Najhoršie, čo by ste pravdepodobne ako podnikateľ mohli urobiť, je zamerať sa iba na špecializovaný segment na malom, lokálnom trhu. Takéto projekty si veľmi ťažko získavajú masu zákazníkov, a tak sa nie ľahko dostávajú aj k plusovým číslam. Snažte sa teda rozhodiť vaše siete aj v zahraničí.
9. Zbierajte skúsenosti
Študujte, učte sa a vzdelávajte sa. Čím viac skúseností budete mať, tým ľahšie sa vám bude rozhodovať a dokážete kľučkovať medzi problémami. Taktiež počúvajte vaše okolie a čerpajte z neho spätnú väzbu, vnímajte impulzy a sledujte, či sa váš biznis uberá tým správnym smerom. Vo svete konkurencie je potrebné neustále napredovať a vylepšovať služby a zákaznícky servis.
10. Majte reálne očakávania
Ak chcete začať podnikať, uistite sa, že ste sa dôkladne pripravili na neustále meniace sa podmienky a situácie. Skôr ako začnete predávať svoj produkt alebo službu, musíte si vybudovať svoju značku a získať si dôveryhodnosť u ľudí. Pomenovanie firmy, vytvorenie loga či vypracovanie podrobnej marketingovej stratégie by mali byť samozrejmosťou.
Ako sa hovorí, odvážnym patrí svet. Ak sa vám podarí presadiť sa na trhu a vybojujete si stále miesto, nespoliehajte sa len na momentálnu atraktivitu produktu alebo služby. Snažte sa neustále napredovať a prísť každý raz s niečím novým, čo by sa zapáčilo zákazníkom. Neustále na sebe pracujte a určite nezaspite na vavrínoch.
Dominika Blchová, PoctiveSEO.sk
Musíte byť prihlásený, aby ste mohli zverejniť komentár.