Svet futbalu je odvetvie, kde sa točí ohromné množstvo finančných prostriedkov. Ľudia, ktorí futbal nesledujú, častokrát ani nechápu ako môže jeden človek prestúpiť z klubu do klubu za čiastku presahujúcu sto miliónov eur a následne podpísať zmluvu s týždenným platom na úrovni dvesto až tristo tisíc eur. Keď to človek napíše takto, nemusí to dávať zmysel, inak to ale zmysel dáva po každej jednej stránke. Futbalové príjmy sú totiž, ako sa zvykne hovoriť, astronomické.
Futbalové kluby získavajú financie predovšetkým zo vstupného, od sponzorov z dealov, ktoré sú podpísané na niekoľko rokov dopredu, vysielacích práv a predovšetkým z reklamy, ktorá má veľkú silu v každom jednom odvetví. Treba si uvedomiť, že futbal je najsledovanejší šport na zemi, pričom finále majstrovstiev sveta si zapne približne 1,3 miliardy ľudí na zemeguli, čo sú jednoducho bezkonkurenčné štatistiky.
Ako k tomu pristupujú jednotlivé kluby? Niektoré majú bohatých majiteľov, iné vychovávajú mladých hráčov a následne ich rozumne predávajú, ďalšie majú plán postavený na hosťovaniach či výmenách. My sa zameráme na Ajax Amsterdam, holandský celok, ktorý je dlhodobo ekonomicky zdravý, je športovo úspešný a má tak silný brand, že ho poznajú ľudia po celom svete. Samozrejme, to sa nestalo cez noc, Ajax má bohatú históriu, ktorá je budovaná postupne. V 21.storočí môžeme hovoriť o Ajaxe ako o jednom z TOP tímov na celom svete, veď v roku 2019 sa dostal do semifinále Ligy majstrov.
Ajax má biznis plán založený na tom ,že má vybornú akadémiu, kde dáva priestor talentovaným futbalistom. Tí následne dostanú šancu v prvom tíme, získavajú skúsenosti v holandskej lige aj v Lige majstrov či v Európskej lige. Potom ich klub predá do veľkoklubov a zarobí desiatky miliónov eur. Chce to čas, ale dáva to veľký zmysel. Môžeme menovať hráčov ako Matthijs De Ligt, Frenkie De Jong (ten odišiel dokonca do Barcelony) či Sergino Dest, ktorí prešli akadémiou Ajaxu a napríklad v minulosti týmto tímom prešli aj velikáni ako Johan Cruyff, Marco Van Basten či dokonca Zlatan Ibrahimovič.
Jednoducho, Ajax investuje do hráčov predovšetkým energiu a čas, pričom následne na nich zarába veľké financie a takto vzniká kolobeh, ktorý je udržateľnejší. Dobrým príkladom je napríklad aj Hakim Ziyech z Maroka, ktorý síce nie je holandským hráčom, ale do Ajaxu prišiel ako prospekt a potom odišiel do Chelsea ako hotový futbalista. Táto koncepčná práca sa potom prejavuje aj v službách, kde sú športové tipy. Ajax je favoritom nech príde kamkoľvek, či už v Eredivisie, v Europa League, ale pomaly aj v Lige majstrov. Kurzy na Amsterdam sú väčšinou na úrovni pod 2,0. To samo o sebe potvrdzuje ich kvalitu.
Následne sa nestane, že by Ajax čelil finančným problémom. Ajax Amsterdam patrí dlhodobo medzi najsilnejšie kluby sveta. Tento biznis model je totiž naozaj dlhodobý a akadémia tohto amsterdamského klubu patrí medzi najväčšie na svete. Podobnú koncepčnú prácu s prospektmi robia napríklad aj v španielskej Barcelone, v portugalskom Sportingu alebo napríklad v londýnskej Chelsea či v Manchestri United. Tímy na to myslia, pretože je to ekonomicky povedané zlatá baňa. Rečou čísel. Predstavte si, že kúpite “tovar” za pár tisíc eur a predáte ho za pár miliónov eur. Myslíme si, že to hovorí samo o sebe jednoznačnou rečou.