Dlhé roky sme boli zvyknutí, že automobily či iné motorové vozidlá jednoducho jazdia na benzín alebo naftu. Z rôznych zdrojoch sme počuli o rôznych iných spôsoboch pohonu, avšak vždy sme ich považovali iba za vedecké experimenty, ktoré ešte čaká dlhá cesta pred tým, ako na nich budeme reálne jazdiť do práce či na nákup. Dnes je už však všetko iné.
Začalo to hybridmi
Možnože to tak úplne nebolo, ale z mojej perspektívy všetko začalo hybridnými vozidlami, ktoré sú vybavené elektromotorom a klasickým motorom na benzín či naftu. Jedným z najznámejších vozidiel tohto typu je práve Toyota Prius, ktorý toto odvetvie aspoň z môjho pohľadu preslávil. Elektromotor sa zapína pri nízkych rýchlostiach, napríklad po meste či v kolónach, no pri vyššej záťaži ho nahradí spaľovací motor.
Vozidlá čisto na elektrický pohon
Ďalším krokom bolo vytvorenie vozidiel výhradne s elektromotormi. Tie však dlhé roky boli, a ešte aj sú, kritizované kvôli ich nízkemu dojazdu, ktorý ich robí nepraktickými pre dlhšie jazdy. Na cestu do obchodu či do práce a následné dobitie batérie počas noci to však úplne stačí. Technológie navyše napredujú, takže dojazd takýchto áut je každým rokom vyšší a vyšší. Napríklad taká Tesla Model S môže byť vybavená motorom s dojazdom viac ako 400 kilometrov.
Elektromotor s generátorom
Jedným spôsobom, ako obísť nízky dojazd elektromobilov, je použitie elektrického generátora ako priamej súčasti vozidla. Do nádrže teda môžete natankovať benzín, no ten bude použitý iba v prípade nedostatku „šťavy“ v batériách. Ak teda budete cestovať iba na krátke vzdialenosti, vystačíte si aj bez generátoru. Ak to však bude potrebné, generátor sa spustí a bude dobíjať batérie, vďaka čomu neuviaznete niekde v strede cesty. Jedná sa o zaujímavý kompromis medzi elektromobilom a klasickým automobilom, ktorý odstraňuje jednu z hlavých nevýhod vozidiel na elektrický pohon.
FOTO: © / Dollar Photo Club