Ekonómia v športe: Ako vyzerá úspešný biznis model športového klubu?

27. júna 2021 zaujímavosti 1200 Views
Ekonómia v športe: Ako vyzerá úspešný biznis model športového klubu?

Profesionálny šport sa hrá v prvom rade pre divákov na štadiónoch a priaznivcoch pri televíznych obrazovkách, ale nebudeme si klamať, je to vo veľkej miere predovšetkým biznis. Či už ide o futbal, hokej, basketbal, tenis alebo napríklad americký futbal, ide o to, vytvoriť zo športového klubu úspešne fungujúcu firmu, ktorá si na seba dokáže zarobiť a ešte zaznamenať aj zisk. Nie je to jednoduché, pretože šport je síce fenomén, ale do popredia sa tlačia aj iné odvetvia.

Nech už to znie akokoľvek, tradičný šport na diaľku bojuje s tým digitálnym, inak povedané súčasná generácia prechádza z ihrísk za monitory počitáčov či za herné konzoly a venuje sa takzvanému esportu. Samozrejme, šport ako taký je však stále nesmierne silný a tak to aj bude, pretože má v ľuďoch zafixované množstvo emócií, zážitkov a podobných psychologických záležitostí. Je historicky dané, že futbal či hokej budú v určitých častiach sveta vždy v popredí, inde napríklad rugby alebo kriket. Treba si uvedomiť, že šport je biznis.

Ako ale v dobe plnej konkurencie vytvoriť fungujúci biznis model aplikovateľný na športový klub? Ako príklad si môžeme zobrať Ajax Amsterdam, ktorý je založený na modernite a šikovnom obchodovaní so svojimi hráčmi. Venuje sa im vo svojej akadémii, následne im dá šancu v prvom tíme a potom ich vie štedro predať do zahraničia. Tým si zarobí na svoj chod, s čím je spojený marketing založený na kontakte s ľuďmi. Ajax je značka a tak k tomu aj pristupuje. Podobne je na tom napríklad Juventus Turín, ktorý k modernej dobe pristúpil tak, že rebrandoval svoje logo, aby spĺňalo súčasné trendy. 

Pokrok nemožno zastaviť, platí to aj v športe. Veľmi šikovne to robí napríklad firma Red Bull, ktorá investuje nielen do motoršportu, do tímov Red Bull Racing a Scuderia AlphaTauri, ale aj do futbalu, kde môžeme spomenúť FC Red Bull Salzburg a Red Bull Lipsko. Lipsko z Nemecka a Salzburg z Rakúska spolu spolupracujú, je to akoby jedna firma, pričom medzi týmito klubmi prechádzajú tréneri aj hráči. Nemecká Bundesliga je totiž ďaleko kvalitnejšia ako rakúska najvyššia súťaž, preto je to pre hráčov prirodzený prechod o úroveň vyššie. 

Ako príklady môžeme použiť trénera Jesseho Marscha, útočníka Erlinga Brauta Haalanda či záložníka Marcela Sabitzera, ktorý hrával v Salzburgu a dnes je kapitánom Lipska. Okrem toho, nastupuje aj na EURO 2020 v drese Rakúska, pričom v tejto chvíli je v službách, ktoré poskytujú športové stávky najväčším favoritom na triumf na EURO 2020 reprezentácia Francúzska s kurzom približne 5,00. Rakúšania patria medzi outsiderov, Haaland s Nórskom sa na turnaj ani nedostal.

Treba si uvedomiť, že v tejto dobe, čo sa týka ekonomickej stránky klubu, treba byť efektívni. To je kľúčové, pretože konkurencia je obrovská. Keď si všimneme príklady Ajaxu, Lipska či Juventusu, tieto kluby slávia úspech pretože idú s aktuálnymi trendami a neboja sa aj zariskovať. Každá novinka totiž prichádza s určitým rizikom, že s ňou priaznivci nebudú spokojní. Kľúčovým aspektom na zárobok klubu sú sponzorské zmluvy, vstupné a marketingová činnosť. To sú piliere, ktoré keď fungujú, tak prosperuje aj klub ako firma. A potom paradoxne, ani tak nezáleží na výsledkoch na ihrisku. 


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /data/e/6/e6999864-9efb-4f94-973d-8dae5d2036f8/ekonom.sk/web/wp-content/themes/highcriteria-premium-theme/includes/single/post-tags.php on line 7

About author

Related articles