Ako správne sedieť za počítačom?

28. októbra 2016 Aktuality 484 Views
Ako správne sedieť za počítačom?

Stále viac z nás si uvedomuje, že je správne sedenie za počítačom nadmieru dôležité. Ak presedíme v práci takmer celú pracovnú dobu a chceme sa ešte aj na jej konci cítiť dobre, musíme si dávať pozor na to, ako sedíme. Nesprávne sedenie sa môže negatívne podpísať na našom zdraví a mať za následok celú radu zdravotných problémov.

Správnym kreslom to začína

Naozaj to nepreháňame, keď povieme, že alfou a omegou zdravého sedenia je kvalitná stolička. Nepodceňte výber tohto kusu nábytku, na ktorom trávite značnú časť dňa. Správna stolička je taká, ktorá podoprie všetky kľúčové časti vášho tela.

Začneme teda hlavou. Vaše oči by mali byť vo výške monitora. Tak aby zorný uhol bol 60 stupňov. Počítač by ste rozhodne nemali mať tak vysoko alebo nízko, že by ste museli mať zaklonenú alebo predklonenú hlavu. Tým by váš krk naozaj trpel. V tom najlepšom prípade bude mať vaše kancelárske kreslo aj podperu hlavy. Vďaka nej môžete občas uľaviť krčným stavcom a hlave.

Pokiaľ ide o ruky, tie by mali zovierať uhol 90 stupňov a vaše kreslo či stolička by rozhodne mali disponovať operami na ich podopretie. Opierať by ste sa mali v oblasti lakťov, nie je vhodne mať opreté celé predlaktie.

Chrbát v pohode

jak-sedet_1Veľmi dôležitá je ergonómia stoličky najme pokiaľ ide o časť, ktorá podopiera chrbát. Stavce v krížovej oblasti sú azda najviac problémovou oblasťou a bolesť v týchto miestach sa objavuje najčastejšie. Kancelárske kreslo by malo mať ergonomicky tvarovanú krížovú časť tak, že je mierne vypuknutá. Kopíruje tak prirodzený tvar našej chrbtice a podopiera ju v mieste, kde ju máme esovito prehnutú. Ak vaše kreslo tvarované takto nie je, môžete si pomôcť tým, že si medzi neho a vaše kríže vsuniete malý vankúšik, ktorý vám ich podoprie. Uľavíte tak najme svalom okolo stavcov.

Bedrová časť chrbta vie nie jedného človeka tiež potrápiť. Ak si ju chcete uchrániť od bolesti, pamätajte na to, že by ste mali sedieť čo najviac natlačený vzadu a doliehať tak celými bedrami ku kreslu. Ak to neurobíte, podpera v týchto miestach absolútne stráca zmysel. Toto je jedna z najčastejších chýb, ktorú ľudia pri sedení robia.

Aby nohy neopúchali

jak-sedet_2Opuchnuté nohy si domov z práce nosia síce najčastejšie ženy, avšak už aj u mužov je to čoraz častejší jav. Ak máte kreslo nastavené v nesprávnej výške, stane sa, že vám škrtí nohu v oblasti kolien a to má za následok spomínané opuchnutie. Absolútne zle je, ak máte kreslo nastavené tak vysoko, že vám šľapky nôh visia vo vzduchu. Tie by mali naopak pevne doliehať na podložku, teda na zem, a kolená by mali zvierať uhol 90 stupňov.

Ako sme spomínali, kvalitné kancelárske kreslo je základ. Malo by byť maximálne polohovateľné a mať synchrónny mechanizmus, ktorý poslúži pri nakláňaní sa dozadu. Je však dôležité myslieť na to, že veľkú úlohu hrá aj správna výška stolu. Príliš vysoký či nízky stôl by vám neumožnil nastaviť si kreslo do správnej polohy.

Ak sa však chcete cítiť naozaj dobre, rozhodne nezabúdajte na pohyb. Pri sedení vám vie pomôcť gymnastický balón, alebo rôzne balančné podložky či priamo stoličky. Chôdza je však to, čo by ste sa mali snažiť zapojiť čo možno najčastejšie.

About author

Related articles

%d blogerom sa páči toto: